- Latest in kereta dot info Malaysia :
  • Wheel Size Vs Tyre Size: Which Tyre Size Best Or Suitable For Your Sport Rim Width? – Saiz Tayar Dan Rim Sesuai
  • GOVERNMENT TO SAVE RM33 MILLION SUBSIDY WITH RON95

    petrol-pump-synergy-5000

    RON 95 will save the government about RM33 Million.Read the full news from Bernama below.

    GOVERNMENT TO SAVE RM33 MILLION SUBSIDY WITH RON95.

    The government expects to save RM33 million in subsidy per year with the use of RON95 fuel, the Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry said on Wednesday.

    Its Deputy Minister, Datuk Tan Lian Hoe said 80 per cent motorists were expected to switch to the new fuel priced at RM1.75 a litre.

    She said this at the launch of Esso Malaysia Bhd and ExxonMobil Malaysia Sdn Bhd’s new fuel product line Synergy 5,000 which will replace the earlier Synergy regular which was the RON92.

    The new fuel line consists of Synergy F1 (unleaded RON97 fuel) and Synergy Diesel.

    Priced at RM1.75 per litre, the new Synergy 5000 fuel is already available in Kelantan, Terengganu, Pahang and Sabah and will be available in the Klang Valley from September 1.

    Synergy 5000 will be progressively rolled out to Esso and Mobil service stations in other states in line with the government’s move to introduce the new fuel nationwide by Sept 1, 2009

    Please follow and like us:

    iz

    Majalah kereta Malaysia Test drive review Review kereta di Malaysia

    11 Responses

    1. Niemans says:

      On national accounting 33Million is nothing da. Any project run by the DTCC Ministry will wipe it off.. puuffff!

    2. apa2 ajer says:

      kawan2 aku yang di timur tengah cakap minyak sana semua dapat bawah rm 0.70/ LITER. yang dapat rm 0.30/ liter pun ada. Stok minyak punyala banyak, untung ratus2 bilion tapi nak lagi pekena rakyat 1 Malaysia. Dahlah tak bayar royalti kat sebuah negeri pantai timur tu. RM 33, 000, 000. 00. Apa nilainya. nak buat MRSM pun dah makan RM 70, 000, 000 .00. Semua ni mainan politik walhal kos nak buat MRSM tak sampai pun 1/2 dari tu. sedih2

    3. eriz says:

      kebanyakan stesen minyak negara sudah mulai menggunakan RON95,yg aku tahu seliter RM1.75,tp ari tu aku pkai RON95 harga masih lg RM1.80/liter…konfius aku…baik aku tuang RON97….

      aku tgk list kete yg boleh pkai RON95 mmg byk,sebahagian kecil je yg tak boleh pkai…ok lah,tp dah wujud RON92,harap2 lah RON95 boleh kekal,sbb kalau RON95 tukar RON92 nanti ade kete yg x bleh pkai pulak…

    4. awg1031 says:

      taik la..dah lebih 40 tahun sedut minyak sarawak, xmembangun pon negeri tu..minyak nk abis adela..xkan dari dulu sampai sekarang jalan xbley nk buat besar2 mcm kt semenanjung..setakat rm33juta gi mampos la weii!!

    5. Razz says:

      Ha btol 2. Jgn kan jln, elektrik ngn air pun xda kat kpg aku kt swak tu. Kcian nya org2 yg dok kwsn pdlmn yg xjauh mana dr bdr mcm kpg aku.

    6. liquid says:

      janganler asyik mempertikaikan apa yang org buat…kay lertu masih ada penjimatan…at least sekarang nampak gomen ada usaha untuk buat sesuatu kepada rakyat…kita pun dapat penjimatan yang sblm nie guna ron97 bila pakai ron 95 sekali isi dah dapat jimat rm 1.50(kalau isi 30l)…rasa penyelesaian yang bagus berbanding kenaikan minyak sampai 0.70 dulu….sukar nk kawal harga minyak nie sbb monopoli AS.

    7. awg1031 says:

      tp yg peliknye kte pengeluar minyak, nape hage minyak kene sme ng negara pengimport myk..kalo btol nk tolong rakyat ini la caranye, letak hage myk rendah same mcm negara pengeluar myk lain offer kt rakyat die..rakyat dulu, baru eksport..kalo nk kata xadil sbb bukan semua rakyat ada kenderaan sendiri dan alasan yg keuntungan akan digunakan untuk rakyat, mane??? malaysia timur seolah2 xpenah wujud dlm list pembangunan malaysia..ckp aje mlysia mesti ‘kt sini’ aje..

      sori..sensitif cket hal2 myk..

    8. apa2 ajer says:

      betul tu..
      bab minyak ni aku cukup hairan ngan Malaysia. kita ada stok minyak cukup byk tapi x maju2 macam Singapura, Korea, Jepun yang tak da bahan2 mentah berlambak cam Malaysia. kita dah la ada minyak, ada gas asli lagi, bijih timah lagi ( bekas ), emas pun ada. fuyoo cukup kaya kita kalau pemimpin pandai majukan negara. USA pun leh ketinggalan belakang kita.. dahlah minyak harga tinggi, sabah, sarawak, terengganu negeri pengeluar minyak lg malang jd negeri antara termundur. kesian rakyat Malaysia. dahlah cekik darah ngan harga minyak, harga gula pun naik ( kita antara pengesport gula terbesar dunia ). yg lawak ckp gula x da stok. tipu org kg leh la. apa la lu nak bodohkan rakyat agak2 la.
      yg paling aku bengang cukai kereta import 200% – 300%. nak jahanamkan rakyat ka? nak bg rakyat masuk neraka ka sebab x sempat bayar hutang. tak pun hidup kurang senang sbb gaji untuk bayar hutang.

      minyak di Arab Saudi, UAE, Kuwait, Iran, Mesir, Venezuela semua bawah RM 1. 00. Bahkan ada negara2 pengerluar ni yg boleh bg harga bawah RM 0.20/ liter. Arab Saudi, UAE dahlah minyak murah, kereta import pun murah. Kalau ada RM 100, 000 boleh jer merasa kereta harga RM 300, 000 di Malaysia. setakat Honda Accord, berlambak2 kat jalanraya diaorang sebab harga murah. Yang paling lucu ada pulak pak menteri cakap turun harga minyak ekonomi meleset, inflasi meningkat. adus…. MINTAK MAAF BRO KDI, emosional sikit

    9. liquid says:

      Pada pendapat aku perbandingan gan negara lain kita tk dpt lakukan,maklumler kita tak akan dapat cari negara yang betul2 sama untuk kita buat perbandingan….lg satu minyak negara kita tidak blh terlalu rendah dengan dua negara jiran,,,memandangkan rakyat kita ada yang mementingkan diri sendiri seludup benda2 tu….kita aje yang pantai timur macam mundur…tapi aku petik kata2 nik AZiz “apa guna pembangunan kalau bukan hok kite”…..kkdang kita kena tgk gak perkara baik yang gomen buat….

    10. apa2 ajer says:

      liqudi
      mcm mana kelantan nak buat pembagunan kalau kerajaan pusat tak bg duit pd kerajaan negeri.. pikirlah lojik sikit.. cukai bukan saja ahli umno yg bayar atau ahli mca atau ahli mic atau mana2 ahli kompenen bn.. cukai dibayar oleh ahli parti dlm pakatan rakyat juga.. cukai juga dibayar oleh rakyat tak berparti.. tugas kerajaan hanya urus kutipan cukai rakyat yg terbahagi kpd cukai korporat, cukai individu samada scr lgsg atau x lgsg..

      kalau nak kata Kelantan tak da bangunan, tipu la. Mundur2 Kelantan ada jugak Tesco, Giant, Mydin, Pacific dll. Bahkan pasaraya melayu juga mampu bersaing di Kelantan. Apa yg hebat tak ada dasar istimewa untuk peniaga melayu kroni. Jadi semua akan bersaing secara adil dan diberi hak sama rata sama adil tmsk kaum Cina, India, Siam dll. buktinya walaupun Melayu di tempat lain mundur, org melayu Kelantan mampu miliki premis2 besar di Kelantan. byk Hotel milik anak kelantan. itu belum dikira premis perniagaan. Walaupun tak dapat bantuan, boleh jugak kerajaan Kelantan bg skim takaful armalah, ladang rakyat dll. Boleh pulak majukan bandar siber, KB Bazaar, KB Mall ( Projek kerjasama PKINK – Swasta ), Kelantan Trade Centre, Bandar2 baru, nak buat ala2 Camerond di Tanah Lojing dll. Cuba pikir kalau Kelantan dpt royalti RM 1, 000, 000, 000. 00 yg memang hak rakyat Kelantan. aku yakin rakyat Kelantan akan maju lebih maju berbanding Johor milik BN. Tambah org Kelantan ni jiwa usahawan.

      isu seludup tak boleh dijadikan alasan naikkan harga minyak. berapa sgt yg mampu diseludup rakyat Singapura, Thailand? habis2 byk pun tak sampai RM 300 juta berbanding kesan kenaikan harga barang yg akhirnya akibatkan inflasi. kesan inflasi lagi teruk banding kerugian akibat penyeludupan. Mana wajar samakan harga minyak kita dengan Thailand, Singapura, Indonesia atau mana2 negera Asia Tenggara kerana mereka x da stok minyak spt kita. Dahla ada stok minyak, minyak kita melimpah ruah pulak tu. Itu belum campur minyak biodiesel yg kita dpt hasil drpd aktiviti tanaman kelapa sawit.

      soal perbandingan harga minyak kita ngan pengeluar negara lain. Memanglah ekonomi kita tak sama, tapi cuba check senarai pengeluar minyak utama dunia. Negara yg kenakan harga minyak plg tinggi di dunia adalah MALAYSIA. ini fakta. semua negara pengeluar lain walaupun lebih miskin majoritinya caj harga minyak RM 1.00 ke bawah/ liter. Ini fakta. Kalau nak tengok isu ni dlm bentuk kupasan perbandingan dari segi GDP negara pengeluar minyak, volume keluaran minyak, pendapat minyak negara2, harga dikenakan keatas rakyat sila bukak laman blog Datuk Paduka Husam Musa, EXCO Kanan Kelantan. Artikel tu artikel tahun 2008

    11. apa2 ajer says:

      liqiud
      lagi 1. berkenaan pendapatan kerajaan negeri, Punca pendapatan utama kerajaan negeri hanyalah cukai tanah, cukai2 bawah majlis perbandaran. semua kutipan cukai ni ciput jer banding cukai korporat, cukai individu yg dikutip kerajaan pusat.

      Yang kerajaan negeri cekap sikit majukan tanah sendiri untuk jana pendapatan. Majukan tanah termasukalah usahasama pembangunan tanah ( Kelantan byk laksanakan melalui PKINK ), Selangor melalui PKNS, kedah baru nak start di depan menara alor setar ( usahasama PKNK ) selain projek Zon Industri Petroleum dll. Lain2 penanaman kelapa sawit, getah melalui GLC milik negeri. sumber pendapatn lain tentulah GLC. sbb tu dlm kes ni aku respect Kelantan. walau x dpt bantuan kerajaan pusat ( dapat pun ciput jer ), kerajaan negeri pandai jana ekonomi melalui projek2 kerjasama ni, tingkatkan pendapatan GLC dll. Selangor skrg bawah Khalid bekas the best CEO 1997 Malaysia lagi canggih. Bawah kerajaan terdahulu hasil pasir ciput jer, skrg bila gov negeri ambik alih leh senang2 dpt ratus2 juta, projek swasta pun rancak berjalan walau disekat/ cuba disusahkan oleh kerajaan Pusat. Penang pula tahun lepas berjaya kutip hasil terbaik semenjak tahun 1957. INI FAKTA,

      Cuba bayangkan kalau kerajaan bersikap adil membahagikan wang hasil cukai, pendapatan negara. Sudah tentu negeri2 ni dah lama maju, semundur2 Kelantan pun mundur lagi Sabah, Sarawak, Terengganu sungguhpun ada stok petroleum yg terlampau byk

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    error

    Please spread & share :)