- Latest in kereta dot info Malaysia :
  • DIY CARA TUKAR BULB LAMPU KERETA REAR PLATE NUMBER LIGHT REPLACEMENT HOW TO CHANGE
  • PERODUA PREFERS BANKS TO IMPOSE STANDARD RATES FOR HIRE PURCHASE LOANS

    perodua-showroom

    Perodua Managing Director said that Perodua prefer the standard rates because that’s good enough.Read the detail news by Wan Nor Azura Meor Abdul Aziz from Bernama below:

    PERODUA PREFERS STANDARD INTEREST RATES FOR CAR LOANS

    Malaysia’s second national car manufacturer, Perodua, prefers banks to impose standard rates for hire purchase loans for all of the company’s models.

    Its Managing Director, Datuk Syed Abdull Hafiz Syed Abu Bakar, said Perodua prefers standard car financing rates from all our business partners rather than having finance companies fighting over lower or higher rates,” he said when responding to newsreports of banks raising their car financing rates in an interview with Bernama here Thursday.

    Perodua aims to sell 157,000 units from 167,000 last year.

    In the first quarter, it sold 39,000 cars, which was the biggest market share of 33.3 percent overtaking Proton which sold 30,738 units with a share of 25.9 percent.

    “We prefer standard rates and as long as you give the customer 3.8 percent including an extended warranty period of three years. To me that’s good enough’ he said.

    Last week, the National Union of Bank Employees (NUBE) called for interest rates for national cars to be lowered as these cars were mostly purchased by the middle and lower income group which make up a large portion of the population.

    It said that any increase in interest rates for the higher purchase business would not contribute to stabilising and sustaining the economy during these difficult period.

    However, Syed Abdull Hafiz said that with the current crisis, the banks were already offering attractive rates.

    During the 1998 financial crisis, the interest rate for hire purchase loans for cars was around 8.0 percent.

    However, today, rates were not even reaching 4.0 percent, so interest rates have gone down a lot,” he said.

    Syed Abdull Hafiz said that the main issue now was not so much the interest rate but rather the avaibility of loans and the approval ratio.

    Please follow and like us:

    iz

    Majalah kereta Malaysia Test drive review Review kereta di Malaysia

    2 Responses

    1. arie othman says:

      Isu utama adalah…… kenapa interest antara kereta buatan Nasional dan bukan nasional berbeza. Bukan masalah ekonomi meleset atau kadarnya tinggi. Kereta nasional kebanyakkan pembelinya adalah golongan berpendapatan sederhana, manakala kereta bukan nasional adalah golongan mewah. Ada ke pengguna atau pembeli yang semata-mata bekerja sebagai kerani memakai kereta hxndx atau merc? Kalau kereta bukan nasional boleh dapat interest 2.xx% mengapa kereta nasional tak boleh menikmati kadar tersebut. We must support our national car and our citizen too.

    2. tongkatatuk says:

      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau bank kita sendiri meletakkan kepercayaan yang rendah terhadap kereta nasional.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau takut nanti tengah jalan kereta nasional tercabut skru.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau kereta kita 15 tahun dah boleh hukum scrap, dapat ganti RM5 ribu tapi kereta merc dan bmw masih megah menyusur.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau hari itu aku terlihat bosku menukar dari gear N ke R terlompat-lompat kereta persona autonya.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau aku memandu meredah jem di KL dengan persona manual baru memberku lenguh kaki menahan clutch berat sambil terkial-kial menukar gear keras.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau aku terpikat dengan Exora tapi takut dengan masalah-masalah remeh dan ketidak sopanan Sales Persons Proton Edar Melaka, lelaki dan perempuan sedang asyik di dalam mencuba bluetooth radio tanpa memperdulikan aku, isteriku dan anakku.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau mungkin kita menjadi masyarakat dengan mentaliti kelas pertama pasti interest kereta nasional setanding dengan yang lain.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau mungkin dulu masa Shafie Afdal cakap telinga ku berbulu air mineral 0.5 liter seringgit lebih orang boleh beli…… minyak satu liter seringgit lebih (tak ingat berapa sen masa tu) pun rakyat nak marah. Huahuahua macam mana orang bodoh macamtu boleh jadi naib presiden.
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau semua calon yang main politik wang tak dapat tempat dalam kabinet najib, termasuklah orang kampung aku si deris tu……macam pak kaduk, ayam menang kampung tergadai
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalua eh……eh….. atuk dah melalut pulak. Naik le interest atuk tak heran, kesian kat kau orang, golongan miskin dan sederhana, anak ramai nak pakai kereta interest tinggi, naik motor takkan nak gendong semua, atuk tak heran bukan sebab atuk kaya, tapi atuk ni tinggal di kampung lagi miskin dari orang miskin, jadi atuk naik basikal aje, takde roadtax… takde ansuran
      Kenapa boleh jadi begitu?, kalau 2 minggu sudah atuk ke Putrajaya, atas apa urusan tak payah le cerita, lalu tersandarlah atuk di satu tangga di celah-celah bangunan kerajaan apa ke namanya “Inegresen” ke………”Analgresen”…… adalah sen….sen… belakangnya, Sekejap Toyota Fortuner NO1 keluar bawak 3 orang, kejap kang Toyota fortuner NO2 masuk bawak sorang je, atuk kira kat situ je Toyota Fortuner ada 7 ke 8 pelikle, banyak duit Jabatan ni, budak 3 orang yang keluar tu balik semula selepas 10 minit dengan rokok hisap berkepul-kepul dalam kereta kerajaan, agaknya keluar pergi beli rokok naik Toyota Fortuner…….. hebat orang kita, tu atuk belum sebut Isuzu trooper, nissan x-trail dan pajero pun lebih dari satu.
      Entahlah……

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    error

    Please spread & share :)