- Latest in kereta dot info Malaysia :
  • DIY CARA TUKAR BULB LAMPU KERETA REAR PLATE NUMBER LIGHT REPLACEMENT HOW TO CHANGE
  • ENFORCEMENT OF REAR SEAT BELTS – PENGUATKUASAAN TALI PINGGANG KELEDAR BELAKANG – APA PENDAPAT ANDA? GIVE US YOUR OPINION.

     

    Rear Seat Belt 1

    Seat Belt

    Of the 6,282 road accidents last year, more than 2,200 rear-seat passengers would not have died or sustained injuries if they had worn seat belts.

    About 75 per cent of road users are aware that come Jan 1, it would be compulsory to use the rear seat belt in their cars.

     

    Rear Seat Belt 3

    Another type of Rear Seat Belts

     

    However, Malaysia Road Safety Department (JKJR) director-general Datuk Suret Singh said 60 per cent of motorists polled said they would only start using the seat belt on enforcement day.

    He also said that 360 fatalities last year were the result of rear-seat passengers not buckling up, while 700 more people suffered serious injury because of the same reason.

    For cars which had not been fitted with rear seat belts, he said the government gave a maximum grace period of three years for the vehicles to be fitted with rear seat belts.

     

    Seat Belt Accident

    The front seats (driver and front passenger) were ejected forward due to the additional “push” force from the unbelted rear passengers.

    Transport Minister Datuk Seri Ong Tee Keat said the rear seat belt ruling, which will be enforced on Jan 1, would require that cars manufactured before Jan 1, 1995 be retrofitted with the rear belts, because most cars produced after that have the belts.

    Rear Seat Belt 2

    Rear Seat Belts

     

    “Studies by the Malaysian Institute on Road Safety have revealed that installing rear seat belts on cars can save 200 lives per year,” he said in the winding up debate on his ministry at the committee stage.

    Ong said the Ministry was aware of the difficulties that might be faced by the public if a car had more than three passengers in the rear seat, such as those with big families.

    “We will still enforce the law on this, but it will not be as strict as in developed countries.

    “At the same time, we urge the public to limit the number of passengers in their cars,” he added.

    Seat Belt 4

     

    Please follow and like us:

    iz

    Majalah kereta Malaysia Test drive review Review kereta di Malaysia

    33 Responses

    1. kdi says:

      x patut!!! xpayah la kuatkuasakan. mnyusahkan je. nak lagi sape yg xde seatbelt belakang tuh. kena pasang plak. dahtu tambah beban polis lak nak cek. agipun, vip sume tu macam la dorang nk pakai. pastu kalo bleh lepas camtu je, mana aci kan. hi2. sume tu sndiri mau pk la nk pakai ke xnak. kalo sayang nyawa, pakai, kalo x xyah pakai. hu2.. sempoi…=p

    2. sophe says:

      100% stuju ngan kdi…..
      …vip 2 y byk brk the rules lke HID, TINTed hitam, keta ptg….. bla..bla…
      mybe… summon pn tk byar lg 2… peace

    3. Mat says:

      btul2…stuju ngan kdi & sophe…kalau boleh vip juga patut tunjuk contoh pada org biasa…xyah pakai tinted gelap smpai xnmpak org kat dalam..biar org biasa nampak vip pun boleh ikut peraturan..lepas tu selalunya seperti yang kita selalu nampak..vip pun jarang pakai seat belt..harap2 bila dah dikuatkuasakan..vip patut menjadi contoh..

    4. Spectra Boy says:

      keta aku tak ada seat belts……..matilah…..aku tanya kat kedai..nak pasang dalam RM700….
      siapa tahu kat mana tempat pasang seat belts yang murah?

    5. sophe says:

      KUALA LUMPUR: Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) dan Cuepacs meminta kerajaan menangguhkan pelaksanaan dasar pemakaian tali pinggang keledar penumpang belakang berikutan penguatkuasaan dasar itu akan menyusahkan golongan berpendapatan rendah. …. berita harian

    6. Mr Zek says:

      It is good that the Malaysian Government has dicided to enforce the use of seat belts at the back seat of the car. But the problem will arise when the family has more than three children. We cannot ask them to leave their children at home. This enforcement is unfair to the big family which many of them come from the lower income group. Please, try to be considerate to this group of people.

    7. ahmad nisfu says:

      Tali depan pun liat nak pasang, apatah lagi tali pingang belakang. Gomen kita ni selalu buat tindakan tergesa – gesa.Lepas tu tarik balik, kononnya nak kajian lanjut bla bla… kena consider lower income group terutama yg berkeluarga lebih dr 3 anak.

    8. sophe says:

      KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak berhasrat mendenda penumpang keempat di tempat duduk belakang kenderaan persendirian yang gagal mematuhi arahan memakai tali pinggang keledar, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Kerja Raya (JKJR), Datuk Suret Singh – bharian

    9. syed5225 says:

      Cadangan untuk mengunakan tali pinggang belakang tu bagus untuk tujuan keselamatan penumpang dan pemandu tetapi tindakan terhadap penumpang tambahan melebihi had itu adalah satu perkara yang kurang munasabah untuk rakyat Malaysia.

      Perkara ini dapat di atasi jika kerajaan sedia menimbang untuk tidak menggenakan cukai tinggi terhadap kenderaan MPV untuk membantu mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana mampu memilikinya. Jika di kaji kenapa harga sebuah MPV itu mahal adalah di sebabkan cukai yang tinggi.

      Jika tidak mahu lebihan had, maka kerajaan seharusnya ambil berat tentang perkara ini kerana rata rata rakyat Malaysia mempunyai anak lebih dari 3 orang.

      Adakah kerajaan kita pilih mahu melakukannya..Tanyalah Datuk Suret Singh.

    10. goodguys93 says:

      Menyusahkan rakyat. Ajal maut di tangan tuhan. Pakai tali pinggang di belakang pun kojol juga. Yang bayar saman banyak orang miskin. Kalu sayang sangat nyawa rakyat benteras lah jenayah kerana rakyat mati kena bunuh lebih bnyk dari yg tk pakai tali pinggang belakang. Punca jenayah ialah tak ada duit. Kalu di saman lagi tak ade duit. lagi banyak jenayah & lagi ramai rakyat mati kena bunuh.

    11. tubo katok says:

      Aku setuju pasang tali pinggang keledar belakang asalkn x menyusahkan pemilik kereta.. aku nk bnda ni dipsg scra free je.. dan pengeluar kereta perlu bg info kt pengguna tentang pemasangan tali pinggang same ada free ke x, tmpat pasang kt mne, dan sbgnya di media cetak @ elektronik..
      dan skiranya pemilik kereta perlu tanggung kos pemasangan, aku x stuju 200%… Klu mcm 2 nape gov x laksanakan undang2 awal2 lg sblum aku bli kereta.. jgn jdkn rakyat sbg mangsa kedaan plak.. yg kaya org len..

    12. ky_amanjaya says:

      Saya sikit pun tak setuju dgn penguatkuasaan yg kelam-kabut dan tak sesuai ini. Bayangkanlah masalah ini yang tentunya terjadi di kalangan rakyat Malaysia:
      1. Anak lebih dari 3. Takkan yg sorang nak tinggal kat rumah atau nak suruh naik bas. Ader ka patut!
      2. Kalau anak dua org sekalipun, anak yg kecik umur 3 tahun yg biasa dok membuas dlm kereta ingat dia nak sangat ke kalau disuruh duduk bersandar diam2 pakai talipinggang keledar? Aci kerat jari pun tobbat dia takmau aihh!!
      Fikir-fikirkanlah nak laksanakan undang2 bodoh ni.. Lepas ni berjuta-juta-juta ler saman yg berjaya dikutip!

    13. busyra says:

      Sy setuju dengan ky. Penguatkuasaan undang-undang tersebut perlu dibuat sedikit pindaan… Bagi kanak-kanak di bawah umur 7 tahun yg tidak memakai tali pinggang hendaklah dimaafkan. Secara lojiknya memang bebudak kecik ni tak mahu ‘diikat’ sepanjang perjalanan yg memakan masa berjam-jam. Anak saya contohnya kalau balik kg dia akan tidur berbaring, jd mcm mana nak pakai tali pinggang. Kena review balik la penguatkuasaan ni, kalau tak teruk la ibu bapa yg punyai anak kecik asyik terima surat saman… Dah la ekonomi meleset, harga barang melambung, kena bayar saman lagi, pas tu start Julai kena penalti rm2000 pulak…. teruk la macam ni…

    14. Joe says:

      Tiada statistik yg menunjukkan selama ini oleh kerana tidak memakai tali pinggang belakang punca sebenarnya kemalangan atau kematian. Apa yang Singh tu sibuk2 sgt. Nak title ‘sanator’ agaknya? Yg nyata kerajaan cuba untuk mgutip seberapa byk bayaran dari saman yg dikenakan kpd pesalah. Rakyat biar susah. Apa dah jadi dgn tindakan2 sebelum ni dikenakan kepada lori dan bas? Hampeh!

    15. iz says:

      Betul2….patutnya penguatkuasaan undang-undang perlu sedikit perubahan..terutama untuk kanak-kanak bawah umur 7tahun..penalti yang akan dikenakan pada bulan Julai pun sebenarnya tidak patut..menyusahkan rakyat..memang la penting untik keselamatan, tapi perlu sedikit pindaan..

    16. mr0324 says:

      aku tak fhm betul la bapak menteri kat mesia ni. diorang kata, ada la mamat nak kutip untung dari hal ni. sekali sekala aku ada la jugak besit 140 kt highway. ingat kan dah cukup laju…ada lagi yg potong aku dengan selamba aje. agak-agak pakai talipinggang belakang sampai 2 lapis pn leh selamat ke? yang lari 180 ke atas belum citer lagi. macam ni pakai tali pinggang dalam kete pn belum tentu selamat lagi bang oi…

    17. wannai says:

      alahai……2 hanya cara untuk kerajaan amik duit rakyat jerk!!!!
      tgok….kalu kereta kerajaan x kene saman pom!!
      MANE ACI……..pegwai kerjaan bleh je bt salah, igt kete kerjaan xkan accdent KER!!!
      kerajaan dah kaye pommm…..bt pe lg amik duit rkyat, ni TAMAK nyer psal lah ni………
      kerajaan kaye tp rkyat rmai lg mskin!!!!! CMNER 2???????
      SATU LAGI..
      kalu parents yang ramai anak 2!!!kne bli smpai 2, 3 biji kete lah….
      n, ni satu cara untuk kerajaan jual kete die yang konon nye murah….pooooo raaah!!!!!!

    18. Niemans says:

      Simple NO NEED to argue!

      Those who are KIASI and/or afraid of getting summons go ahead a wear it!
      Those who are ‘lan meng yat thiu’ can exempt themselves wearing it. (For translation please ask your cantonese speaking bros)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    error

    Please spread & share :)