- Latest in kereta dot info Malaysia :
  • Wheel Size Vs Tyre Size: Which Tyre Size Best Or Suitable For Your Sport Rim Width? – Saiz Tayar Dan Rim Sesuai
  • BAD COMMENTS FROM A BRITAIN TOURIST ABOUT TAXI FARES IN MALAYSIA.

    malaysian-taxi

    BAD COMMENTS FROM BRITAIN TOURIST ABOUT TAXI FARES IN MALAYSIA.

    Here we have an email which sent by Susan Simpson to the News Straits Times about the taxi fares in Malaysia.It is something that we need to think abou and Minister to take action.Read the full news from NST below.

    INCONSISTENT TAXI FARES A TURN OFF FOR TOURISTS.

    AS a regular visitor to Malaysia, I am completely baffled at the varying rates of taxi fares. Not only from the airport to the city and return, but also the fares to travel between Taman Maluri, the city centre and shopping areas.

    I provide the following examples: RM67++ from KLIA to Swiss Garden Hotel but RM120++ for a return journey (both by coupon); and RM76++ from KLIA to a private address in Taman Maluri.

    Taxi fares within the city vary greatly. I have become adept at assessing each taxi driver and their fare, and would alight from a taxi if I am not satisfied.

    Due to the above, my visit to Malaysia had been spoilt by these non-regulated charges and my advice on returning home to family and friends would be to avoid Kuala Lumpur as a holiday destination.

    These comments will do little to bolster the visitor numbers hoped for by the Tourism Minister, but unless action is taken, Kuala Lumpur’s loss will be the gain of other Asian cities.

    SUSAN SIMPSON Britain

    Please follow and like us:

    iz

    Majalah kereta Malaysia Test drive review Review kereta di Malaysia

    13 Responses

    1. entah says:

      dah la pakai besi buruk.. pastu tambang mahal nk mampus.. takder safety… agak2 ar sikit.. kerajaan patut bagi intensif bagi para teksi tukar kenderaan.. tgk pon dah mcm besi buruk.. pastu tambang mahal.. entah aper2..

    2. Eder says:

      memalukan je…..name lg pegangkutan awam tp ntah pape……servis lngsung x memuaskan…mekap r cikit teksi2…ni x..dlm penuh ngan habuk…sesak nafas duk dalam teksi cam2….dh r mahal….

    3. Ahmad says:

      Bukan masalah besi buruk, tetapi masalah permit semua dipegang oleh company yang banyak kaut keuntungan. Cuba tengok pemandu teksi yang terpaksa bayar instalment iswara setiap hari, campur dengan sewa permit dan lain lain kos. Siapa yang tersiksa, pemandu atau kompeni yang banyak buat untung atas angin. Pemandu teksi bukan pekerja kebajikan, depa ada anak bini nak ditanggung. Yang penting, jangan salahkan pemandu yang terpaksa mengenakan tambang tanpa meter. Saya bukan pemandu teksi tetapi saya ramai kawan yang memandu teksi. Sya tahu kesengsraan mereka. Cuba bagitahu saya, berapa ramai pemandu teksi yang kaya raya?

    4. iz says:

      Betul cakap Ahmad tu..Sebab tu orang yang sepatutnya kene ambil tindakan..tambang teksi sekarang memang mahal..ni 1 ogos nh nak naik lagi..penumpang pun sengsara gak..nak naik bas..bersesak2 pulak..sampai penumpang nak terkeluar daripada perut bas..mutu perkhidmatan kenderaan awam kat M’sia masih perlu dipertingkatkan..

    5. Ahmad says:

      Betul iz, kadang kadang sistem tu sendiri yang tak betul. Kos untuk teksi sebenarnya murah tapi tak dirasai oleh pemandu dan bagi pemandu, sebagai jalan mudah, mereka kenakan tambang yang tk guna meter atau cekik darah penumpang. Kadar yang dikenakan oleh kerajaan sebenarnya agak tingi kalau nak dibandingkan dengan kualiti servis dan kenderaan. Tapi…..kalau dah A tekan B, maka B terpaksalah tekan C. Kalau tak, B tak boleh hidup…

    6. Norman says:

      Proton Iswara dan Wira tu dah tak sesuai digunakan sbg teksi,Hanye Waja,Perdana,Saga dan Persona yang layak.Perubahan mestilah kerusi kulit,TV ke aper dan yang paling penting sikap pemandu teksi tu sendiri.Tengok S’pore Hyundai Sonata,Skoda,Kia Magentis,Wish,Stream dan sbgainye buat teksi dah tu kerusi kulit ade separuh leatk TV mobile…Pakai TurboDiesel lagi..

    7. Eder says:

      banyak duit ko…..ingt sumer pemandu teksi kaye ke….
      baik ko bukak syarikat teksi n ko gne r sumer kete mahal2…
      klau kete mahal tp x de penguna wt habiskn boras je…
      bg ak wira ok lg jd teksi sebab keselesaannye..suspension bagus…
      n lg sa2 dia gune power wido 4 pintu…..saga depan je…..?????

    8. Norman says:

      Ini cuma cadangan pada pengendali teksi jer,Takanak buat lantak dia la,Teksi bukak aircon buat pe nak asyik bukak tingkap blakang??

    9. g-mie says:

      pada pendapat saya.. sebaiknya, model Saga BLM sudah memadai bagi pihak pengendali syarikat teksi untuk membuat penukargantian bagi memastikan imej Malaysia & sistem pengangkutan yang baik.. disamping itu, pihak pengendali syarikat janganlah terlalu menekan mereka yang memandu teksi.. bertimbang rasa laa sikit.. kalau ya pun nak untung, janganlah sampai menindas orang.. kita sibuk melaungkan “1 Malaysia”, budak2 kecik pun tahu “KERJASAMA”.. jadi, semua pihak (atas, tengah mahupun bawah) perlulah sama2 bekerjasama untuk memastikan perkara seperti ni tidak berlaku lagi.. apa pun, terpulanglah pada pemikiran rasional anda.. teksi yang ada sekarang ni pun dah memadai..

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    error

    Please spread & share :)